donderdag 21 november 2013

Klapper van de tentoonstelling > 1e prijs



Deze keer de laatste quilt van de tentoonstelling afgelopen oktober.
Er was een thema: "Vakantie" en iedereen die een quilt had gemaakt met als raakvlak "vakantie" mocht hem inleveren en deed daardoor mee om een prijs te winnen.

Nu is het haast altijd zo dat bij tentoonstellingen van "De Lingelappers" er traditionele quilts winnen. De jury houdt er veel van, maar ook wordt er natuurlijk heel veel handwerk gestopt in die quilts. Heel begrijpelijk dat het wordt gewaardeerd met een prijs.

Aangezien ik nooit traditioneel werk, en al zeker niet met de hand maar met de naaimachine, had ik totaal geen illusie om een prijs te winnen. Ik had mijn stapeltje quilts ingeleverd met het idee van: "Ik zie wel wat ze ophangen!"

Tot mijn verbazing hebben ze voor alles een plekje gevonden. Eén van de bestuursleden zei al: "Hoe meer quilts hoe meer lol!"

Op de woensdag dat de tentoonstelling werd geopend werd ik tot mijn verbazing gelijk al door enkele mensen, die wat eerder waren gekomen, gefeliciteerd. "En waarmee dan wel?" ... "Weet je het dan nog niet? Jouw quilt heeft de 1e prijs!" En ik werd meegenomen naar de plek waar mijn vakantiequilt hing ... Met inderdaad een prachtige rozet met een 1 erop, er aan vastgemaakt. Omstanders zeiden later dat ik er een kleur van kreeg. En ik kleur niet zo vaak meer!!!

Bovenstaande quilt is het dus!!!

Hij bestaat uit 15 kleine quiltjes die met elkaar verbonden zijn door knopen. Elk quiltje is een dagboekquiltje.

Tijdens mijn 1e vakantie in Engeland heb ik "This is not a book" van Keri Smith gebruikt om inspiratie vast te houden en leuke opdrachten uit te voeren.
Eén van die opdrachten was om zelf een klein boekje te maken. Het waren 16 pagina's.

De 1e heb ik gebruikt als voorflap en de andere 15 om tekeningetjes op te maken die corresponderen met wat we die dag hebben gedaan. Zo werd het een klein vakantiedagboekje. Leuk naast mijn echte vakantiedagbook.

Eenmaal thuis vond ik het een aardig idee om die tekeningetjes uit te werken tot quiltjes, met de achterliggende gedachte dat ze dan gebruikt zouden kunnen worden voor de tentoonstelling.
Het was een hele klus.
Elk quiltje was een uitdaging en toen ze allemaal klaar waren was het weer een klus om ze even groot, recht en plat te maken. Uiteindelijk heb ik besloten om ze met die knoopjes aan elkaar te zetten, en hebben we er een plekje in onze kamer voor gemaakt zodat de quilt kan hangen als de tentoonstelling voorbij is.

Naast die mooie rozet kreeg ik ook nog een prijs > een kadobon van een quiltwinkel. Daar ga ik zeker iets moois uitzoeken binnenkort.

De quilt hangt intussen in de kamer, en ik kijk er met plezier naar en ben in gedachten regelmatig weer terug op die mooie en leuke plekjes in Engeland. Met de daarbij interessante en inspirerende belevenissen erbij!

Mochten we de quilt op een gegeven moment 'zát' zijn ... Dan maak ik er gewoon weer een boek van en kan dat in de boekenkast tussen de fotoalbums staan ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten