zondag 20 april 2014

Jaarlijks optreden ;)

In de periode voor Pasen hebben we de laatste jaren liturgische schikkingen in de kerk. Onze voorganger overlegt dan met enkele creatievelingen uit de gemeente.

Maar onze voorganger is verhuisd en 2 van de 3 creatievelingen ook.

Gevolg is dat deze ene creatieveling eigenlijk niet goed wist wat te doen. Degene die altijd enthousiast is, was op vakantie in Friesland en vond het een goed idee om er toch aandacht aan te besteden. Maar wat? ... Bedenk dat maar zelf!

Uiteindelijk is het volgende ontstaan:
Op Witte donderdag zouden we het avondmaal vieren dus heb ik als basis op het plankje voorin de kerk een vintage kleedje gelegd en een tafel-ezel er achter met daarop een canvas met een foto van een hart dat van takken is gemaakt omdat "Met hart en ziel geloven" het thema is van dit jaar. Daarvoor een kan en een beker die symbool staan voor het bloed van Christus dat vergoten wordt tot volkomen verzoening van al onze zonden.

Op Goede vrijdag heb ik een krans gevlochten van Sleedoorntakken, met lekkere grote stekels (au). Daar doorheen een rood lint symboliserend het lijden van Christus. Dat heb ik aan het doek op de ezel gehangen.





Stille zaterdag was best moeilijk. Totdat ik in onze tuin een dood stuk hout van de Druivenrank zag liggen. Dat heb ik toen op het plankje gelegd. Als symbool voor de dode, begraven Messias.




Tot slot Pasen. Uit onze tuin heb ik een bloem van de witte Boshyacint meegenomen en die in een heel mooi oud vaasje voor de tak geplaatst. Er kan echt maar één bloem met zo'n dikke stengel in dat vaasje staan. Het symboliseert de Opgestane Heer.




Ik kijk er met voldoening op terug.
Later zal ik er iets over schrijven in ons kerkkrantje. Hopelijk hebben mensen ook e.e.a. doorgehad zonder uitleg.
Doordat we 4 verschillende voorgangers hadden was het niet mogelijk te overleggen of het wel toepasselijk was. Maar in zijn algemeenheid klopte het aardig met wat we hebben gehoord.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten