donderdag 28 augustus 2014

Op verzoek "Diner met de Prins" Verslag van 17 augustus 2014

17 augustus had ik een erg leuk evenement: "Diner met de Prins".

Ik knip en plak even enkele gegevens:


Sport en Spel bij Kasteel Middachten

Het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden in 1813 is op 30 november en 1 december 2013 grootst gevierd en herdacht op de Veluwezoom. Het eindgevecht tussen Franse soldaten enerzijds en geallieerden anderzijds heeft plaatsgevonden tijdens een grote veldslag waaraan 300 re-enactors in historische kleding deelnamen.
Deze zomer zal de geschiedenis van 200 jaar geleden weer even tot leven komen op Kasteel Middachten in De Steeg. Het zal daar 17 augustus 1814 zijn. We bevinden ons dan in een korte tijd van vrede tussen de bevrijding van de Nederlanden van de Franse overheerser en de Waterloo campagne waarin Napoleon definitief zal worden verslagen. Vijf dagen eerder is de prins van Oranje benoemd tot Ridder in de Orde van het Gulden Vlies en de dag daarna heeft hij het opperbevel over de Brits-Hannoveraanse troepen aanvaard. Generaal Majoor van Reede nodigt de Prins van Oranje en zijn staf uit om deze heuglijke feiten te vieren met een ontspannende sport- en spelmiddag. 



Sport- en spelmiddag
Op de schitterende locatie van kasteel Middachten omringen tientallen dames en heren in prachtige Empire-kostuums en officieren in indrukwekkende uniformen de Kroonprins. Generaal Majoor Van Reede zal de Prins van Oranje met zijn gevolg verwelkomen op Middachten. De gasten spelen in de tuin croquet, tennis, pluimbal, bowls of ze maken een boottochtje op de gracht en flaneren over de paden. In het huis vermaken zij zich met tric trac, patience, bridge, dammen en schaken. Ook wordt er gedanst in de grote zaal. Een bijzondere belevenis!

Kasteel Middachten komt voor een dag tot leven
Mis deze unieke inkijk in het leven van de hoogste kringen in 1814 niet! Kasteel Middachten komt voor een dag tot leven. Daarnaast krijg je de unieke kans om samen met de Prins van Orange en dames en heren uit de hoogste kringen een partijtje croquet te spelen, pluimbal of misschien wel een boottochtje in de slotgracht. Prachtig fotogenieke scènes wisselen zich gedurende deze dag snel af. Voel de spanning stijgen naarmate iedereen zich realiseert dat de slag bij Waterloo onafwendbaar is...

De dag werd georganiseerd door: Marieke Soetebier  Niet een dame maar een echtpaar dat e.e.a. wil organiseren op het gebied van re-enactment. De geschiedenis proberen zo realistisch na te beleven.

Het was zeer geslaagd. Gezellig en iedereen had zijn/haar best gedaan er zo mooi mogelijk en waarheidsgetrouw uit te zien. 

Uiteraard mochten er geen fototoestellen en telefoons in onze handen gezien worden maar ik had een mooie zak in mijn jurk gemaakt waarin een klein fototoestelletje paste. Er liep trouwens ook een officiële fotografe. Haar foto's moeten nog komen. Ze heeft er nog maar een paar vrij gegeven.
Hierboven het kasteel met de wachtposten die keurig in de houding gingen staan als je langsliep. Trouwens mijn re-enactnaam was: Hester Jacoba Baronesse van Asperen (Ik had :Jonkvrouw opgegeven maar dat hebben ze aangepast > ook goed. Ik zat met het diner 1 plaats bij de prins vandaan!)


Hierboven enkele opnames vanuit het kasteel. De prins loopt er met zijn adjudant en enkele anderen.
Enkele dames hebben het spelletje Tric Trac gespeeld.
Nog even poseren voordat we ons gaan verkleden voor het diner. Dit waren allemaal dagjurken. In het Engels klinkt het deftiger: Daydresses!
Va het diner heb ik alleen maar deze foto gemaakt van een rozentaart. Op de roosjes zat eetbaar goud!!!

Natuurlijk heb ik nog wel een paar foto's die anderen hebben gemaakt.
Hier komt de Prins aan. Jammer van de steigers op de achtergrond.
Een gedeelte van het gezelschap deed mee met de buitenspelletjes toen het droog was.
De Prins en de generaal spelen een kaartspelletje.
Ik heb meegedaan met een rondje dansen die middag.
Dit is dus de Prins. Hij wordt door tv-gelderland geïnterviewd.
Een uiterst charmante jongeman!

De eetzaal.
Welkom door de hedendaagse graaf en burgemeester.

Op de bovenste  foto staat iedereen te wachten op de prins. Iedereen in avondkleding. Ik sta in het midden in een groene jurk.
We gaan aan tafel. Nog enkele plaatjes van de pers en toen waren we onder elkaar. Ik sta hier net niet op de foto!

Ik had er nog wat bijgeschreven en een -paar foto's geplaatst maar degene die de foto's had gemaakt heeft er bezwaar tegen dat die twee foto's op mijn blog stonden dus heb ik ze maar weggehaald. Het is jammer want zij was de enige die daar verder foto's heeft gemaakt die dus niet door anderen kunnen worden gezien. Volgende keer ga ik gewoon meer foto's maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten