woensdag 6 augustus 2014

Eindelijk af

Tijdens de winterspelen van 2014 was ik samen met veel andere Nederlander heel blij met alle winst voor onze schaatsers. Acht gouden medailles, GEWELDIG!

Een vriendin van me maakte op facebook heel leuke collages ervan! Ik hoop dat ze het goed vind dat ik de laatste variant hier plaats. 



Wat ik ook mooi vond waren de pakken waarin de vrijwilligers rondliepen.

Op internet vond ik de volgende gegevens daarover: 
"Ieder land heeft zijn eigen tradities, liederen en ambachten. Zo ook Rusland. Om warmte en gastvrijheid te benadrukken koos men voor de Olympische Spelen iets vertrouwds: de lappendeken. In deze deken zijn begrippen terug te vinden als: moederland, creativiteit, vrede, de Olympische gedachte, adel, vrienden, eer, dromen, geheugen, geluk, betrouwbaarheid, vrijheid, schoonheid, warmte en gastvrijheid. Elk lapje dat verwerkt is in de lappendeken is doordrenkt met de geschiedenis van de traditionele ambachten uit 89 regio’s van Rusland."


Zo zie je onder andere:
1 Vologda kant
2 Bloemen van Pavli Posad Sjaals
3 Yakutsk patronen
4 Kuban patronen
5 Uftyuzhskaya schilderwerk


Er zat dus een erg mooie gedachte achter.

Door die kleuren en patronen werd ik uitgedaagd om ermee aan het werk te gaan en ik ben tussen mijn rest lapjes gaan snuffelen. Er was genoeg. 

Ik heb er een heel stel gevonden en gebruikt voor de volgende quilt.

De mooie Russische patroontjes had ik niet maar wel een suggestie ervan.
De grote ronde cirkel is een glas-in-lood achtige afbeelding van de medaille. 
Van linksboven naar rechtsonder is een slingerlijn afgebeeld met koord. Dat is de afdaling van Nicolien Sauerbreij. 
Rechtsboven zijn 2 ovalen te zien. Dat zijn de rondjes die onze schaatsers moesten afleggen: de binnen en buitenbaan. 
Langs de rand 8 kleine Nederlandse vlaggetjes, voor de 8 gouden medailles. 

Als ik voor alle zilveren en bronzen medailles ook iets had moeten aanbrengen was het te bond geworden.

In eerste instantie was ik van plan geweest een rand te maken van alleen de Nederlandse vlag want dan krijg je vanzelf naast rood-wit-blauw ook wit-blauw-rood en dat is de Russische vlag. Omdat ze er zo'n mooi feestelijk geheel van hebben gemaakt. Ere wie ere toekomt dacht ik. 
Maar de winterspelen waren voorbij, de quilt nog lang niet klaar. En wat gebeurde er toen ... toestanden op De Krim dat aansluitend werd geannexeerd door Rusland. Er zijn nog steeds toestanden. Daarom heb ik er een zwarte rand om gemaakt waar onze eigen vlaggen goed op uitkomen. Ik gun de Russische president geen eer op mijn quilt. Het is nu een totaal eerbetoon geworden aan onze Nederlandse sporters.

De naam van de quilt is dus geworden: "Donkere wolken boven Sochi."  

Afgelopen maandag tijdens de "Zomertoer" is hij voor het eerst te bewonderen geweest.


1 opmerking: